Wat zijn de leervragen?
Kindbehoefte
- Wat zijn de kindbehoeften en hoe veranderen deze na een scheiding?
- Wat is de definitie van het gezins-en familiesysteem? Waarom is het van belang om dit in te onderzoeken?
- Wat zijn mogelijk effecten van de scheiding op een kind en een adolescent? Hoe kun je hierover in gesprek zijn met de ouders?
- Welke afspraken kunnen de ouders maken om invulling te geven aan de kindbehoeften na de scheiding?
- Hoe kunnen ouders afspraken maken over de rol en taak van de nieuwe partners, de stiefouders van de kinderen?
Groeien in de scheiding
- Wat is het doel van Opnieuw Verbinden?
- Wat zijn 6 beddingen die ouders aanbieden: van een intact gezin tot aan een gezin met een complexe scheiding.
- Wat zijn essentiële elementen om van een afwijzende houding door te groeien naar een opnieuw verbonden houding?
- Welke afspraken kunnen ouders maken om te voorkomen dat de gezinsdynamieken uit balans raken na een scheiding, of deze weer in balans te brengen?
Veiligere communicatiepatronen
- Hoe ondersteun je de ouders in het verbeteren van veiligere communicatiepatronen onderling?
- Hoe herken je een overlevingsmechanisme in de communicatiepatronen van de ouders? En hoe neem je de ouders hier in mee om de samenwerking te verbeteren?
- Hoe praat je met de ouders over patronen van veilige en onveilige hechting in het gezin en welke afspraken kun je hierover maken?
- Hoe kun je werken als de conflicten oplopen in een proces van afspraken maken, hoe zet de dan de kindbehoefte in?
- Hoe herken je hardnekkige reactiepatronen van een conflict-oproepend persoon (high conflict person)?
- Hoe herken je van narcistisch, autistisch en borderline gedrag?
- Wanneer adviseer je contact-arme bedding/parallel ouderschap? Wat is parallel ouderschap wanneer is het relevant voor gescheiden ouders, wat zijn de voor- en nadelen voor de ouders en de kinderen?
Loyaliteitsconflict voorkomen
- Welke systeemdynamieken spelen in een scheiding?
- Hoe kunnen de ouders afspraken maken waardoor een loyaliteitsconflict voorkomen of opgelost kan worden?
Praktisch
De training is gericht op professionals die werken met ouders die scheiden en hun kinderen. De training is een bijscholing. Er zijn studiepunten voor aangevraagd.
Er is een kleine leergroep van 3-12 deelnemers om de kennis en gespreksvaardigheden bij ouders zo gedegen mogelijk over te brengen. Er is dus veel aandacht voor jouw leervragen.
De training bestaat uit 4 online lessen van 2,5 uur, en online huiswerkopdrachtten.
De data in 2024 zijn
- x
Naast de lesdagen ontvang je:
- Reader
- 6 vilten matjes
- Certificaat van deelname bij 90% voltooiing van het programma.
Daarnaast is het boek 'Opnieuw Verbinden als gescheiden ouders' van Kita Bronda verplichte literatuur. Dit boek kun je onder aan de pagina bestellen.
Doelgroep
De training is gericht op professionals die werken met ouders en kinderen, zoals gezinstherapeuten, kindertherapeuten, leerkrachten, en bemiddelaars/mediators.
De training is een bijscholing voor professionals met minstens een HBO-vooropleiding. Vanwege de korte duur van de cursus is er geen vrijstellingsbeleid.
Aanmelden
Indien je na deze informatie enthousiast bent geworden, kun je je aanmelden voor het programma via de onderstaande link.
Na aanmelding ontvang je een bevestigingsmail. Je deelname is definitief wanneer je de deelnamekosten hebt voldaan.
[KIND EN IK]
Bezoekadres:
Utrecht, Hooghiemstraplein 78
Ambulant bezoek mogelijk.
E info@kindenik.nl
KvK 30199322
RBCZ 214149R
Beroepsvereniging NVPA lidnr:101686
AGB zorgverlener 94-011511
AGB praktijkcode Kind en ik 94-059231
SCAG 15958
SKJ 100019424