Regie en groeien in de scheiding
De kindbehoeften na de scheiding staan centraal in hoe je de ouders aanstuurt. Dit is de basis waarop je ouders steeds uitnodigt bewust te worden van wat het effect is van hun handelen en hoe ze het anders kunnen doen, ten bate van hun kind.
We gaan uit van 4 kindbehoeften en 12 intenties van ouders in hoe ze het anders kunnen doen. Deze staan beschreven in het boek 'Opnieuw Verbinden als gescheiden ouders', van K.Bronda.
In een complexe scheiding staat de manier waarop je werkt met de gescheiden ouders, jouw relatie met hen en jouw aansturing essentieel om hen te laten groeien. Op al deze vlakken is het nodig om te bouwen aan het vertrouwen zodat zij elkaar weer meer gaan vertrouwen.
Als de ouders een gezondere houding ten opzichte van elkaar kunnen aannemen, dan kan hun kind zich vrijer voelen tussen de ouders en beter ontwikkelen.
Bekijk de video over wat je leert in de training 15 min
Hoe past je deze werkwijze toe?
- Je begeleidt gescheiden ouders om te groeien van een afwijzende houding naar en insluitende houding en wellicht ook een opnieuw verbonden houding.
- Je herkent systeemdynamieken (Hellinger); hechtingspatronen (Bowlby), trauma en overlevingsmechanisme (Ruppert en Van der Kolk) en kan dit overbrengen aan de ouders om hen meer bewust te maken en uit te nodigen andere keuzen te maken in hun handelen.
- Je doet interventies vanuit gespreksvaardigheden en individueel Systemisch Werk.
- Systemisch Werk zet je in om het innerlijk beeld van de ouder en het kind zichtbaar te maken en om patronen van een loyaliteitsconflict, triangulatie en parentificatie te herkennen. Je ondersteunt de ouder andere keuzen te maken in de houding tov de ex-partner en het kind, waardoor er gezondere patronen in het gezin ontstaan, zoals een vrijere loyaliteit voor het kind.
-
Je traint de ouders in veiligere en respectvolle communicatiepatroon waardoor hun strijd verandert in naar elkaar luisteren, geven-en-nemen en rekening houden met elkaars wensen.
-
De professional ondersteunt de ouders in hoe belemmerende patronen uit hun jeugd minder invloed hebben in het gezin nu.
- De professional herkent een conflict-oproepende ouder (‘high-conflict person’) en kan anders te werk gaan met als doel meer rust in het gezin te creëren.
- De professional wijst de ouders een weg om van belastende dynamieken in het samengestelde gezin door te groeien naar meer verbinding ervaren tussen alle gezinsleden.
- De professional ondersteunt de stiefouder om een warme band met het stiefkind op te bouwen.
Programma is casusgericht
De lessen zijn casus gericht: aan de hand van casuistiek wordt de theorie geleerd. De theorie kun je vooraf via video's voorbereiden.
Voor alle lessen krijg je huiswerkopdrachten. De online lessen kun je nakijken.
De training is een bijscholing voor professionals met minstens een HBO-vooropleiding. Vanwege de korte duur van de cursus is er geen vrijstellingsbeleid.
Lesstructuur
Les 1, live
- Wat zijn kindbehoeften na de scheiding?
- Hoe kunnen ouders groeien in hun scheiding naar opnieuw verbinden?
- Hoe zie je dat een kind of jongeren belast is met de complexe scheiding?
- Hoe herken je de systeemdynamieken als loyaliteitsconflict, parentificatie, triangulatie en ouderafwijzing/ouderverstoting?
- Hoe neem je ouders mee om deze dynamieken om ze meer in balans te brengen?
- Hoe geven de ouders hun kind vrijere loyaliteit?
Les 2, live
- Wat zijn signalen van veilige en onveilige hechting in complexe scheiding?
- Wat zijn signalen van opvallend gedrag van kind en jongere?
- Hoe kun je ouders ondersteunen in sterkere hechting met de kinderen?
- Wanneer heeft een kind een gegronde reden om een ouder af te wijzen?
- Hoe kun je ouders bewust maken van hun eigen reactie op stress en ze ondersteunen in zelfregulatie?
- Hoe kun je ouders ondersteunen in veiligere communicatie met elkaar zodat ze minder spanningen bij elkaar oproepen?
- Hoe herken je een overlevingsmechanisme, trauma en gezonde delen volgens theorie IOPT van Franz Ruppert?
-
Hoe richt je je traject in met hulpvragen, doelen en contact per mail en telefoon in een complexe scheiding?
Les 3, live
- Hoe herken je hardnekkige reactiepatronen van een conflict-oproepend persoon (high conflict person)
- Hoe intervenieer je als de ouders in een welles-nietes en ‘ik-heb-gelijk-houding’ vasthouden?
- Welke opties heb je als ouders in een conflict blijven hangen?
- Hoe herken je trekjes van narcistisch, autistisch en borderline gedrag?
- Hoe kun je een ouder ondersteunen in omgaan met een conflictoproepende ex?
- Wanneer adviseer je contact-arme bedding/parallel ouderschap?
- Wat heeft een kind van een conflictoproepende ouder nodig om in balans te komen?
- Hoe los je een conflict tussen een ouder en kind of adolescent op? En de rol hiervan in een complexe scheiding vanuit meergenerationeel perspectief?
- Hoe kun je de ouder begeleiden in wat het kind van de ouder nodig heeft irt de overlevingsmechanismen?
Les 4,5 en 7, 8, online lessen
- Individueel consult per deelnemer gericht op persoonlijke ontwikkeling voor het begeleidingsproces.
- Bespreken van casuistiek van de deelnemers.
- Les 8 is de individuele bespreking van de eindopdracht in een online sessie.
Les 6, live
- Wat zijn systeemdynamieken en hechting in het samengestelde gezin?
- Waarom is de erkenning van de plek van het kind in het samengestelde gezin belangrijk en hoe doe je dat?
- Hoe ondersteun je ouders meer verbinding te ontwikkelen in hun samengestelde gezin?
- Wanneer is een begeleid gezinsgesprek een goede interventie en hoe begeleid je dit?
- Hoe ondersteun je ouders in de samenwerking met jeugdinstanties.
- Een eindopdracht ter afronding van de cursus.
Data lessen in 2024
- Les 1: vr 11 okt, van 10-17u, trainingsdag
- Les 2: ma 4 nov, van 10-17u, trainingsdag
- Les 3: vr 22 nov, van 10-17u, trainingsdag
- Les 4: Inplannen individuele sessie 1,5 uur
- Les 5: wo 27/11 9.30-12u, casuistiek
- Les 6: ma 9 dec, van 10-17u, trainingsdag
- Les 7: ma 10/2, van 9.30-12u, casuistiek
- Les 8: februari, individuele online afspraak bespreking eindopdracht
- Reservelesdag live maandag 20/1/2025
Voor de online lessen wordt een zoomlink beschikbaar gesteld door de trainer. Daarnaast krijgen de deelnemers toegang tot een online leerplatform met videos en huiswerkopdrachten.
De voortgang van de huiswerkopdrachten wordt online gevolgd door de trainer. De deelnemers kunnen per mail vragen stellen aan de trainer.
Indien de trainer ziek is of wegens omstandigheden niet beschikbaar is op een lesdag, wordt de lesdag verzet naar de reservedag. Daarnaast is het mogelijk de lesdag te verplaatsen in overleg met de deelnemers. Lessen die door de deelnemer worden gemist kunnen in een volgende trainingcyclus worden ingehaald.
Studiepunten en -materialen
38 SKJ Studiepunten. Wanneer je de training 90% hebt gevolgd en de eindopdracht goed hebt afgerond ontvang je 38 SKJ_punten.
Naast de lesdagen ontvang je: online lesmateriaal, 6 vilten matjes, een certificaat van deelname, een werkboek Opnieuw Verbinden in de complexe scheiding.
Het boek ‘Opnieuw Verbinden als gescheiden ouders’ van Kita Bronda, is verplichte literatuur (24,95 euro). Dit boek kun je hier bestellen
Er is een kleine leergroep van 3-12 deelnemers om de vaardigheden van het begeleiden van kinderen en opvoeders zo gedegen mogelijk over te brengen. Er is dus veel aandacht voor jouw leervragen.
Er wordt verwacht dat je naast de lessen nog totaal 20 uren beschikbaar maakt voor het lezen van de literatuur, het bekijken van de video's, het maken van huiswerkopdrachten en de eindopdracht.
De eindopdracht is de beschrijving van een casus aan de hand van vragen. Dit wordt in les 8 online besproken.
De trainer is drs. Kita Bronda.
Aanmelden
Indien je na deze informatie enthousiast bent geworden, kun je je aanmelden voor het programma via de onderstaande link.
Je deelname is definitief wanneer je aan de (eerste) betaling hebt voldaan.
[KIND EN IK]
Bezoekadres:
Utrecht, Hooghiemstraplein 78
Ambulant bezoek mogelijk.
E info@kindenik.nl
KvK 30199322
RBCZ 214149R
Beroepsvereniging NVPA lidnr:101686
AGB zorgverlener 94-011511
AGB praktijkcode Kind en ik 94-059231
SCAG 15958
SKJ 100019424