Wat zijn de leervragen op lesdag 3?
- Hoe herken je hardnekkige reactiepatronen van een conflict-oproepend persoon (high conflict person)?
- Hoe intervenieer je als de ouders in een welles-nietes en ‘ik-heb-gelijk-houding’ vasthouden? Welke opties heb je als ouders in een conflict blijven hangen?
- Hoe herken je trekjes van narcistisch, autistisch en borderline gedrag?
- Hoe kun je een ouder ondersteunen in omgaan met een conflictoproepende ex?
- Wat heeft een kind van een conflictoproepende ouder nodig om in balans te komen?
- Hoe kun je ouders helpen het loyaliteitsconflict van hun kind samen op te lossen?
- Wanneer adviseer je contact-arme bedding/parallel ouderschap?
- Wat is parallel ouderschap en hoe werk je ermee met ouders?
- Hoe los je een conflict tussen een ouder en kind of adolescent op? En de rol hiervan in een complexe scheiding vanuit meergenerationeel perspectief?
- Hoe kun je de ouder begeleiden in wat het kind van de ouder nodig heeft irt de overlevingsmechanismen?
Video: Hoe herken je een HCP?
In de video leer je over:
- Hoe je een High Conflict Person herkent.
- Wat betekent het voor een kind als het een HCP-ouder heeft?
- Hoe kun je het kind en de ouder helpen om de strijd te verzachten bij een conflict?
- Hoe kun je de gezondere ouder helpen om sterker te worden en het kind te ondersteunen?
- Hoe kun je ouders, waarvan er minstens één een HCP is, begeleiden?
Voorbereiden Lesdag 3
- Bekijk de video's
- Lees in het boek Opnieuw Verbinden en probeer tot en met hoofdstuk 14 te komen. Schrijf vragen hierover op en neem deze mee naar de lesdag.
- Beantwoord de vragen op pagina 163 en 297.
- Lees de instructies voor het eindverslag en stel vragen hierover op. Neem de vragen mee naar de lesdag.
- Werk de oefening over het overlevingsmechnisme uit en neem dit mee naar de lesdag.
- Lees de oefening over het aandeel onderzoeken ter voorbereiding op de lesdag. Op de lesdag krijg je een print van de oefening.
Instructie eindopdracht
Deze opdracht bestaat uit:
- Een proces van werken met een client/gezin vanuit het geleerde in de training Opnieuw Verbinden in de complexe scheiding.
- Het beschrijven van het resultaat volgens de Puzzel van Hurwitz en naar het voorbeeld van het concept-verslag.
- Beschrijven van een korte persoonlijke evaluatie over het proces.