kindenik.nl | training.kindenik.nl

Module 2:

Gescheiden ouder weer in balans, begeleiden van psychosociale problematiek in ouderschap

Leerdoel: Verzachten van overlevingsmechanisme en herkenen/begeleiden van mogelijke psycho-sociale problematiek in ouderschap zoals narcisme, borderline, autisme.

Wanneer de gescheiden ouder meer in balans komt en in staat is het eigen aandeel te nemen, draagt dat bij in de houvast en de vrijere loyaliteit van het kind.

Wanneer een ouder geen eigen aandeel kan nemen blijven de spanningen bestaan. Je kunt de ouders dan begeleiden in parallel ouderschap om toch tot meer rust voor het kind te komen.

Het eigen aandeel nemen is geen makkelijk proces. Het is waar de innerlijke weerstand en het overlevingsmechanisme voelbaar is.  Dit maakt dat we controle willen nemen, ons aanpassen: een mechanisme hebben om innerlijke pijn te vermijden. Die innerlijke pijn wordt weer geraakt bij scheiding.

Reactiepatronen tussen gescheiden ouders worden heftiger door deze pijn. Als ouders elkaar blijven afwijzen is dat belastend voor het kind. Soms is een ouder bereid om te onderzoeken hoe het de eigen reactiepatronen verzacht ten bate van de relatie met het kind en met de andere ouder. Soms is een ouder niet bewust van dat hij of zij er zelf iets aan kan doen. Het helpt het kind al als een van de ouders bereid is naar dit mechanisme te kijken om zelf meer in de kracht te komen staan.

Opstellen van het verlangen

De methode van Frans Ruppert is een krachtige methode om te onderzoeken hoe het patroon is bij een gescheiden ouder in relatie tot de pijn, het overlevingsmechanisme en de gezonde delen. Als de pijn geuit is, het overlevingsmechanisme erkent, worden de gezonde delen sterker, komt de gescheiden ouder meer in zijn kracht. Dit versterkt het kind.

Wanneer er mogelijk een psycho-sociaal probleem speelt bij een van de gescheiden ouders, is het niet aan de professionele begeleider om een diagnose te stellen over gedragspatronen die een belemmerende werking hebben in een gezin. We kunnen waarnemen dat er mogelijk trekjes spelen van narcisme, borderline, autisme oid. Het kan een diepliggend patroon zijn, een overlevingsmechanisme of een projectie van iemand anders. Hoe kun je een gezin begeleiden in parallel ouderschap zodat er meer rust komt voor de kinderen?

Wat leer je in Module 2

  • Begeleiden van de gescheiden ouder om weer in balans te komen, het eigen aandeel te nemen in de scheiding en de samenwerking door het overlevingsmechanisme te verzachten.
  • Interventies om het overlevingsmechanismen te verzachten;
  • Hoe om te gaan met trekjes van pycho-sociale problematiek in ouderschap: narcisme, border-line, autisme.
  • Procesaspecten bij een complexe scheiding en werken met alle gezinsleden van het gescheiden en samengestelde gezin.
  • Een meerpartijdige houding als begeleider;
  • Begeleiden van ouders in parallel ouderschap.
  • Werken met individuele opstellingen.

Programma Module 2

Lesdag 1: Ouder in balans, het overlevingsmechanisme

  • Gelaagdheid van gevoelens en het aandeel in scheiden;
  • Wat zijn reactiepatronen en hoe herken je belemmerende patronen?
  • Model van Franz Ruppert;
  • Werken met traumadelen, overlevingsdelen en gezonde delen in de individuele opstelling;
  • Oefeningen en casuïstiek.

Lesdag 2: Werken met het verlangen

  • Leerthema's va het kind irt opvoedtaken (obv maskers van Veenbaas);
  • Werken met rouw rondom de scheiding voor de ouder en het kind;
  • Werken met kinderen en het verlangen;
  • Hoe kun je mededogen inbrengen bij de gescheiden ouder?
  • Oefeningen en casuïstiek.

Lesdag 3 Psycho-sociale problematiek in ouderschap herkennen en begeleiden.

  • Hoe herken je trekjes van psychopathologie (narcisme, borderline, autisme) en hoe kun je er op reageren en hoe over adviseren tav ouderschap.
  • Hoe kan ouder reageren op harde reactie van andere ouder?
  • Hoe begeleid je een contact-arme bedding/parallel ouderschap;
  • Oefenen in werken met het verlangen individueel;
  • Toetsing eindopdracht

Praktisch module 2

We oefenen meer dan de helft van de lestijd. Je leert te werken  met systemische interventies waaronder een individuele gezinsopstelling, en gespreksvaardigheden. Wat je niet leert is het begeleiden van opstellingen met representanten. Het onderzoeken van je persoonlijke ervaringen is ook onderdeel van de training.

Zelfstudie
Naast de lesdagen en het consult wordt verwacht dat je in totaal 26 uren stopt in voorbereiding en thuisopdrachten.

Studiepunten
Accreditatie voor deze cursus bij:

  • 64 studie-uren/ 2,3 EC toegewezen door het SKB (Stichting Keurmerk Beroepsscholingen voor de Complementaire Gezondheidszorg) voor module 1 en 2
  • 7 registerpunten via het Registerplein (ID nummer: 265579) voor het opleidingstraject voor bij Registerplein geregistreerde maatschappelijk werkers, sociaal agogen en ggz-agogen. Geldt als één geaccrediteerde training voor bij Registerplein geregistreerde gezinshuishouders voor module 1 en 2.
  • 25 PE punten door ABvC voor de segmenten Psychosociale ondersteuning en Jeugd en jongeren voor module 1 en 2.

Kleine leergroep
Er is een kleine leergroep van 2-6 deelnemers om de vaardigheden van het begeleiden van kinderen en opvoeders zo gedegen mogelijk over te brengen. Er is dus veel aandacht voor jouw leervragen.

In de training zit besloten:

  • 3 lesdagen in een kleine groep;
    e-learning;
  • Reader;
  • 6 vilten matjes;
  • Thee, koffie en een lunch;
  • Telefonische bespreking van de eindopdracht;
  • Certificaat;

De trainer is drs. Kita Bronda.

De training is een bijscholing voor hulpverleners (therapeutische begeleiders) met minstens een HBO-vooropleiding. Vanwege de korte duur van de cursus is er geen vrijstellingsbeleid.

Aanmelden module 2

De deelnamekosten voor module 1; € 439,- Bij  betaling 6 weken voor de start, levert je dat een vroegboekkorting op van 10 %.

Als je de twee modules in één keer wilt volgen en je boekt ze 6 weken vooraf aan module 1 krijg je 150 euro korting op het geheel. De deelnamekosten van module 1 en 2 zijn €1088. Je betaalt dan €938.

De deelnamekosten zijn vrijgesteld van BTW.

De cursus wordt gegeven in Utrecht, Hooghiemstraplein 78. Deze locatie is goed bereikbaar met auto en openbaar vervoer.

Link naar de algemene voorwaarden en privacy verklaring.

Je kunt je aanmelden via de onderstaande button. Je ontvangt dan een mail met een betaallink. Je kunt dan zelf bepalen wanneer je de deelnamekosten betaalt, of een of twee modules volgt en of je in termijnen wilt betalen. Je deelname is definitief bij na de (eerste) betaling.

Data module 2 of 1 en 2 samen

Data voorjaar 2019
Module 1 Vier lesdagen: ma 1/4, di 16/4, do 16/5, ma 27/5;

Module 2 Drie lesdagen:  vr 14/6, ma 24/6, vr 5/7;

Data najaar 2019
Module 1 Vier lesdagen: ma 30/9, vr 11/10, ma 28/10, vr 8/11;
Module 2 Drie lesdagen: do 21/11, ma 2/12, di 17/12;

[KIND EN IK]

Bezoekadres:
Utrecht, Hooghiemstraplein 78
Ambulant bezoek mogelijk.

E info@kindenik.nl
KvK 30199322
RBCZ 214149R
Beroepsvereniging NVPA lidnr:101686
AGB zorgverlener 94-011511
AGB praktijkcode Kind en ik 94-059231
SCAG 15958
SKJ 100019424

CONTACT EN VERDER

Contact

agenda

Route

Algemene voorwaarden en Privacy verklaring